„Civilizația umană se naște și se dezvoltă în joc și ca joc.”

Sunt cuvintele istoricului Johan Huizinga, un ilustru profesor de la Universitatea din Leiden, între 1915 și 1942, care a scris Homo ludens, carte publicată în 1938. O carte care a schimbat perspectiva culturală a umanității asupra jocului. „Jocul este mai vechi decât cultura pentru că noțiunea de cultură, oricât de incomplet ar fi ea definită, presupune în orice caz o societate omenească”, spune Huizinga.

Nu e de mirare faptul că această carte este sursa de inspirație a conceptului de „magic circle”, cel care a revoluționat domeniul jocurilor pe computer. Trăim într-o lume mai ancorată în vizual decât oricând altcândva de-a lungul istoriei. Copiii și tinerii preferă să își obțină majoritatea informațiilor prin intermediul noilor tehnologii. Și nu doar ei. Deja adulții din toate generațiile au experimentat ușurința cu care poți obține informații la un click distanță.

Jocul și joaca sunt cele mai vechi și cele mai eficiente metode de învățare și de dezvoltare pentru om. Acum, când timpul pare că ne-aleargă pe toți, jocurile care nu necesită prezență fizică sunt din ce în ce mai căutate și mai apreciate. Iar dacă ne gândim doar la această perioadă în care întreaga lume trăiește, după o sută de ani, o pandemie, atunci evadarea în joc devine un lucru de mare importanță, chiar vitală, alături de citirea unei cărți, de audiții muzicale și de filme văzute de pe canapeaua de acasă, cu o pungă de popcorn în brațe.

Dacă însă schimbăm un pic unghiul de vedere, vedem că jocurile video, din ce în ce mai creative, sunt complementare metodelor tradiționale de învățare, specifice sistemului oficial de educație. Experiențele de învățare și training prin gamification sunt deja o realitate. Copiii devin curioși să descopere în profunzime lucruri învățate la școală, dacă le regăsesc în jocurile de care ei sunt din ce în ce mai interesați.

Jocul este o formă de a fi pe care o experimentăm toți. Și nu doar în copilărie, ci toată viața. Poate de aceea se spune că acela care nu mai știe să se joace și-a trădat însăși viața. Dar este și o modalitate de a-ți descoperi talentele, de a afla care îți este vocația și de a o urma. Jocurile video reprezintă un mediu cultural extrem de important în zilele noastre, iar acest lucru presupune și o mare responsabilitate. Responsabilitatea de a oferi o imagine completă și corectă asupra beneficiilor dar și a dezavantajelor de a petrece timpul jucând jocuri video.

Esențială este diversitatea activităților, atunci când este vorba despre copii, pentru ca aceștia să nu transforme o pasiune într-o dependență. Complementaritatea dintre informațiile primite prin intermediul jocurilor online, cunoștințele aflate la școală și educația de acasă va face ca un copil să dezvolte o curiozitate vie pentru acele cunoștințe, să dorească să se adâncească într-un domeniu și, drept consecință pe termen lung, acesta poate fi chiar începutul unei cariere pentru el. Câți copii pasionați de jocuri pe computer n-au devenit chiar mari creatori de jocuri? Și totul începuse ca o joacă…

În ceea ce privește responsabilizarea diferitelor comunități, jocurile își arată și aici rolul foarte important, acela de a face cunoscute demersuri ale membrilor unei comunități spre binele acesteia sau și al altor comunități.. Statisticile ne arată că în jur de 50% dintre jucătorii din întreaga lume sunt femei, jocurile sunt cel mai popular mediu cultural iar această industrie are o cifră de afaceri mai mare decât industria filmului și industria muzicală mondială, luate împreună. În același timp, în mod paradoxal, femeile nu se simt întotdeauna parte integrantă a industriei jocurilor, poate pentru că mentalul colectiv sugerează că acesta este un domeniu dedicat preponderent bărbaților și în care doar ei reușesc să facă performanță.

Dar este doar o chestiune de percepție, una pe care femeile o pot schimba prin asumare, implicare și curaj. Exact ceea ce noi ne-am gândit să le inspirăm să facă: să descopere cu mult curaj lumea jocurilor, un loc imens, practic un univers(sau poate un meta?) căruia, ele îi pot modifica prin creativitatea lor extraordinară geografia și, de ce nu?, chiar structura subtilă.

De ce și de unde pornește Women in Games România

Oamenii pasionați de computer – codare, construire de kituri robot, jocuri video, „meșterirea” cu patimă a PC-urilor, tabletelor și telefoanelor –, pe care le-au explorat cu multă dedicare ca adolescenți și ca adulți tineri, sunt cei mai „predispuși” la o carieră în industria jocurilor.

Organizația noastră își propune să facă industria jocurilor un domeniu mult mai atractiv pentru femei, atunci când ele sunt nou intrate în lumea jocurilor, și să le sprijine pe cele care lucrează deja în domeniu, fie că sunt din România, din Europa sau din întreaga lume.

De asemenea, încurajăm cultural fetele și femeile să-și dezvolte abilitățile necesare pentru a inova în acest domeniu, dar și în altele. Tot noi creăm și dezvoltăm proiecte care educă tinerii – fete și băieți – pentru a deveni vectori ai schimbării societății în cel mai bun sens al acesteia.

Știați că există câteva frământări/preconcepții care nu le dau pace fetelor și femeilor care și-ar dori să intre în această industrie? Și sunt valabile pentru fetele și femeile din toată lumea, nu doar din România.


Iată-le:

  • Eu nu joc 24 de ore pe zi, deci n-am cum să spun că fac parte din industrie.
  • Prefer jocurile pe mobile/casual, așa că nu sunt o adevărată jucătoare și nici nu înțeleg cu adevărat jocurile.
  • Industria de game-dev nu e foarte diversă, iar asta va însemna cel mai probabil că mă voi confrunta cu un mediu ostil la serviciu.
  • Nu e o industrie serioasă – doar o mulțime de băieți care joacă tot timpul –, mi-aș pierde talentele aici. (Efectele unei mentalități discriminatorii sunt evidente aici, căci uneori discriminarea predă și această lecție: dacă ești discriminat ajungi să discriminezi, la rândul tău.)
  • Să lucrezi la dezvoltarea jocurilor presupune să dedici foarte mult timp acestui lucru și, dacă vreau un echilibru în viața mea, nu mai poate fi vorba în niciun caz despre echilibru.

Ce știm

Știm că sunt foarte multe femei care joacă, cam jumătate dintre jucători din din lume sunt femei, ca să fim exacți, așa cum am spus și un pic mai sus. Și mai știm că industria jocurilor are o cifră de afaceri mai mare decât industria cinematografică și cea muzicală, la un loc, cum, de asemenea, am menționat deja.

Asta nu poate veni decât cu oportunități enorme pentru toată lumea, inclusiv pentru femei, care pot opta pentru profesii precum cea de programator, artist 3D, producător, tester, traducător, UI, UX, conducător de echipe, comunicator, programator etc.

Jocurile pot fi o sursă de bun și bine pentru societate, iar diversitatea si incluziunea din industrie pot contribui enorm la asta, îmbunătățind procesele creative.

Așa că Women in Games România ia inițiativa de a promova o comunitate locală de dezvoltatori de jocuri ce este caracterizată de respect, incluziune, creștere.

Ce facem

Asociația noastră construiește o comunitate care are la bază învățarea și creșterea, pentru a contribui la crearea unei cadru sănătos în industria de game-development, și pentru a sprijini femeile din industrie să performeze, să prospere și să aibă un impact pozitiv asupra societății.

Vrem să le oferim fetelor și femeilor, dar și tuturor tinerilor, mijloacele necesare pentru a avea succes în această industrie cu un ritm foarte rapid de creștere și pentru ca acest succes al lor să influențeze în mod benefic comunitatea noastră și societatea, în general.

De ce facem ce facem

Pentru că o comunitate sănătoasă, incluzivă și diversă determină îmbunătățirea procesului creativ. Jocurile pe computer reprezintă mediul cultural dominant al zilelor noastre, iar acest lucru presupune și o mare responsabilitate.

Femeile, inclusiv în calitatea lor de mame, pot oferi o perspectivă foarte importantă și valoroasă în această industrie și au această responsabilitate față de prietenii, copiii, soții lor, dar mai ales față de sine. Aceea de a aduce echilibru într-un domeniu caracaterizat de dinamism și schimbare.

Cele 6 angajamente de SPRIJIN & INCLUZIUNE

 

  1. Crearea unui colectiv de muncă sigur și incluziv printr-un proces de recrutare cât mai echitabil și cât mai corect. (eg. creșterea numărului de femei intervievate pentru joburi într-un an, încurajarea și susținerea femeilor să promoveze în cadrul companiei/dacă pot, vor și au competențele necesare, salarii egale între femei si bărbati)
  2. Crearea unui loc de muncă favorabil incluziunii prin educarea și inspirarea angajaților să își asume mai multă responsabilitate personală pentru promovarea incluziunii dar și a unui mediu sigur, fără abordări extremiste sau absurde (eg. facilitare discuții despre incluziune si respect cu angajații – inclusiv town-hall-ul organizat de Women in Games Romania; implicarea femeilor cu roluri în game-dev din companie în procesul de recrutare, programe de audit cultură și procese interne etc).
  3. Promovarea incluziunii în activitatea companiei, de la proiectarea și dezvoltarea jocurilor, până la servicii de marketing și alte servicii de asistență. (eg. playable și non-playable characters femei, promovarea diversității în jocuri, mesajele de promovare orientate atat către femei cât și pentru bărbați, condamnarea mesajelor agresive și jignitoare la adresa femeilor  etc).
  4. Crearea de proiecte de gaming cu scop educațional și terapeutic și promovarea industriei de jocuri video ca un loc sigur și cu potențial de dezvoltare pentru tineri, prin intermediul unor astfel de proiecte. Promovarea industriei ca un mediu sigur și plăcut pentru fete/femei(dar și pentru toti ceilalți angajați!) prin implicarea unor angajați femei în acțiunile de promovare a industriei în școli sau facultăți. (talk-uri în școli sau facultăți susținute de femei game-designer, femei artist 2/3D, analiști de business, monetizare, producători, manageri etc).
  5. Numirea unui ambasador în cadrul companiei cu competențe în promovarea incluziunii și diversității care să dezvolte inițiative în cadrul companiei, care să țină pulsul companiei în ceea ce privește tema diversității, să fie un safe harbour pentru orice angajat care dorește să discute o problemă /idee / un incident pe aceasta temă.
  6. Crearea de programe de educație non-formală pentru generația de adolescenți, în vederea construirii unei generații de lideri autentici, care pot contribui la dezvoltarea unei societăți incluzive dar și creatoare de viitor mai bun.

Viziune

O industrie de game-dev și o cultură sănătoasă în care fetele și femeile sunt susținute și încurajate să își atingă propriul potențial.

Astfel, ele pot să construiască o comunitate care poate contribui, la rândul ei, la o lume mai sigură și mai bună pentru noi și generațiile viitoare.

/wp-content/uploads/2022/02/run_optimized-scaled.jpg
/wp-content/uploads/2022/02/friends1_optimized-scaled.jpg

Misiune

Misiunea noastră este crearea unei platforme care încurajează fetele și femeile să intre în industria de jocuri video, să prospere în ea și să contribuie ele însele, având un impact pozitiv în industrie, în comunitate și în societate, în general.

Valori

Sprijin și susținere

Participare activă și leadership

Creativitate

Curaj și integritate

Optimism

/wp-content/uploads/2022/02/heart_optimized2-scaled.jpg

Ambasadori